Gedifferentieerd onderhoudsniveau

De inzet vanuit onze wettelijke zorgplicht is het in goede staat houden van wegen en fietspaden. Tegelijkertijd zijn er keuzen te maken in de wijze waarop we met die goede staat omgaan. We willen een actieve rol vervullen als het gaat om de mobiliteitstransitie.

Voortgang speerpunt

Deze tijdlijn laat zien dat we op koers liggen met de realisatie van dit speerpunt
Verbeteren van het onderhoudsniveau al naar gelang de functie van de weg binnen het infrastructuurnetwerk

De streefwaarde voor 2027 is dat minimaal 90% van ons wegareaal de kwaliteit C heeft of hoger. Dit komt erop neer dat we in principe kwaliteit C als ondergrens beschouwen. De kwaliteit van de wegverharding kent niveaus van A+ (wegdek zonder schadebeeld) naar D (wegdek met veel ernstige scheurvorming).

De laatste stand van zaken (weginspectie voorjaar 2023 in combinatie met uitgevoerd onderhoud 2023 en 2024) is gemiddeld over alle gemeenten 93,7% C. Hiermee liggen we op koers om boven de grens van 90% C te blijven. Aandachtspunt is wel het grote aandeel B-wegen in beheer. Deze wegen zullen de komende jaren gaan degraderen. De degradatie van de B-wegen en de ontwikkeling dat opgaven steeds complexer worden door extra verplichtingen en eigen maatschappelijke ambities, vormt een uitdaging in de planning en realisatie van het onderhoud.  

in deze tabel is af te lezen dat we voldoen aan het kwaliteitsniveau van de wegen
dit is een luchtfoto van één van onze polderwegen