Bereikbaarheid en mobiliteitstransitie
Alle gebieden en bestemmingen zijn bereikbaar. De mate waarin een bestemming makkelijk en veilig bereikbaar is, verschilt per vervoerwijze en per gebied. In essentie gaat het om een robuust functionerend systeem, waarbij gewenste functie en gebruik met elkaar in balans zijn.
Voortgang speerpunt

Verbeteren van de verkeersprestatie van het wegenareaal
Onder verkeersprestatie wordt verstaan de mate waarin de inrichting van een weg voldoet aan de inrichtingseisen zoals gesteld bij het fietsnetwerk, landbouwnetwerk en autonetwerk. In 2024 is de wegencategorisering (autonetwerk) geactualiseerd en een fietsnetwerk opgesteld en vastgesteld door het college. Het landbouwnetwerk was al eerder opgesteld.
De streefwaarde voor dit subdoel is voorlopig gesteld op 50%. Deze streefwaarde is nu gebaseerd op de mate waarin onze wegen voldoen aan de inrichtingseisen van het fietsnetwerk. De reden dat daar nu voor gekozen is, is omdat dit een nieuw netwerk is. We werken daar nog niet zo lang aan, anders dan de wegencategoriering, waardoor de realisatiegraad nog niet zo hoog ligt en we dit netwerk als maatgevend zien. Met de recente actualisatie van de wegencategorisering en het opstellen van een fietsnetwerk in 2024 is het mogelijk om de stand van zaken te berekenen en daarmee een realistische streefwaarde te bepalen, voor alle drie de netwerken samen.
Met de realisatie van het fietsnetwerk willen we een bijdrage leveren aan de mobiliteitstransitie, waarbij de aandacht met name uitgaat naar schoolfietsroutes. De totale lengte van ons fietsnetwerk is 853 km, 440 km voldoet nog niet of gedeeltelijk aan de gestelde inrichtingseisen. Dit betekent dat 48% wel voldoet, hiermee ligt de voorlopig gestelde streefwaarde van 50% binnen handbereik.
Daarnaast zijn we betrokken bij de mobiliteitsplannen van de diverse gemeenten in ons beheersgebied.
