Duurzaam veilige inrichting

Een wegennet dat aan weggebruikers duidelijkheid biedt als het gaat om aspecten zoals het eigen verkeersgedrag of welke verkeersdeelnemers zijn te verwachten, vormt de kern van dit speerpunt.

Voortgang speerpunt

Deze tijdlijn laat zien dat we op koers liggen met de realisatie van dit speerpunt
Verbeteren van de afstemming tussen de gewenste functie en de categorisering van het wegenareaal

De vormgeving van wegen en fietspaden stemmen we af op de (gewenste) functie binnen het wegennet en het daaruit volgend gebruik. Deze afstemming van functie en gebruik begint met het categoriseren van wegen.

Omdat de (gewenste) functie van een weg binnen een netwerk met de tijd kan veranderen, is het belangrijk dat de inrichting van de weg daarin mee verandert. Om daarvoor te zorgen, gebruiken we een actuele wegencategorisering. De streefwaarde daarbij is dat de wegencategorisering maximaal 3 jaar oud is.

processchema wegencategorisering

In 2023 en begin 2024 hebben we samen met gemeenten gekeken naar de huidige en mogelijk toekomstige functies van alle wegen in ons beheersgebied. Op basis daarvan zijn er diverse wijzigingen doorgevoerd in de wegencategorisering. Het college heeft in september 2024 de geactualiseerde wegencategorisering vastgesteld. Hiermee is voldaan aan de gestelde streefwaarde om de wegencategorisering niet ouder dan 3 jaar te laten zijn.  

op deze kaart is de geactualiseerde wegencategorisering te zien
Vergroten van het areaal duurzaam veilig ingerichte wegen en fietspaden conform de wegencategorisering

Voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat functie, vormgeving en gebruik van de weg op elkaar zijn afgestemd, zodat weggebruikers weten wat er van hen wordt verwacht. Het uiteindelijke doel is om 100% van onze wegen ingericht te hebben conform de wegencategorisering. De streefwaarde voor 2027 (einde looptijd Wegenbeheerprogramma) is 96%. Momenteel voldoet 91% van de wegen aan de inrichtingseisen behorende bij de vigerende categorisering. De voorlopige conclusie is dat we daarmee op koers liggen. Het is een voorlopige conclusie, aangezien het percentage een schatting is gebaseerd op de recent geactualiseerde wegencategorisering. In 2025 wordt het percentage ‘ingerichte wegen’ opnieuw berekend.

Aanpak traject tussen Oostvoorne en Rockanje

Start verkeerscampagne: Dijk op? Gas eraf!

op deze foto zijn asfalteringswerkzaamheden van onze wegen te zien